Hanya di contengangadisbiasa.blogspot.com

“Air yang tenang jangan disangka tiada buaya. Bukan buaya aje malah kuda laut, singa laut, ikan jaws pun ada!” -FARHAN

“Adeh…keluar dari mulut buaya, masuk pulak mulut pedas abang pengawas ni! Tension!” -MAIRA

“Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal ketiak! Eh silap! Pangkal lengan!” –HADZRIQ

“Usaha tangga kejayaan! I akan pastikan Farhan akan bersujud di kaki I!” –AMMY

♥Penghuni Blog♥

Assalamualaikum dan selamat sejahtera readers semua :) Semoga Allah sentiasa memberikan keizinan kepada Miss menulis di blog ini. Its 2017 now! Thanks baca karya-karya yang ada dalam blog ini dari mula dicipta hingga kini. Miss terlalu banyak kekurangan dalam menyajikan karya terhadap readers semua. Banyak cerita dan idea merapu serta 'meraban' dari Miss (ikut kepala otak yang gila ini) Thanks pada yang still membaca walaupun ada bahasa Miss yang tunggang langgang. InsyaAllah akan sentiasa diperbaiki dari semasa ke semasa :D Kalau ada terkurang atau terlebih, ampun dan maaf dari Miss ya :) Sayang korang! Pstt... Miss masih aktif di Facebook. Blog ini sudah dibuka semula. Bagitahu yang lain, okayh!

Tuesday 19 March 2013

Ketua Pengawas VS Tunang 37


BAB37

WAKTU menginjak ke angka 10.30 malam. Lagi setengah jam, semua pelajar asrama diminta menutup lampu. Masa untuk tidur! Sedang aku leka membuat kerja sekolah, tiba-tiba terasa nak terkucil saat itu. Ahh! Kacau lagilah. Time macam nilah nak pergi tandas. Inilah padahnya minum air banyak sangat! Aku memang pantang jumpa air masak.

“Mai, nak pergi mana?” tanya Wana di meja studi bila melihat aku berdiri laju sambil mengenakan tudung pada muka.

“Nak pergi tandas. Tak tahan la.” Kataku tergesa-gesa. Cepat saja aku berdesup ke tandas di hujung blok.

Wana ketawa melihat gaya larianku yang terkepit-kepit kaki menahan rasa nak terkucil itu. Dia menyambung semula kerja sekolahnya yang terbengkalai.

Selesai saja aku berhadas, aku terus keluar dari tandas. Sambil berjalan, aku memandang ke langit melihat bulan. Tiada apa yang perlu ditakutkan pada waktu malam kerana setiap blok dipasang dengan dua lampu kalimantang. Malah dekat tandas juga disediakan lampu. Cekalkan hati sajalah. Baca doa pendinding. Yang penting hati tetap dengan Allah.

Telefon berbunyi membuatkan langkahku terhenti di situ. Aku mengeluarkan telefon dari poket seluar trek. Pantas aku menilik skrin telefon yang menyala dan memekak dengan lagu dari kumpulan Westlife.

Farhan???

Apa dia mahu call malam-malam ni? Nak cari gaduh lagi? Ke nak sakitkan hati aku lagi? Aku  memejamkan mata. Butang telefon warna merah ditekan. Hmmph! Padan muka kau!

Aku berjalan semula menuju ke dorm. Namun langkahku terhenti sekali lagi bila handphone mendendangkan lagu. Bingit! Heee.... mamat ni memang tak faham bahasa ke?!

Aku mengetap bibir sebelum menarik nafas panjang. Butang answer ditekan. Telefon didekat ke telinga beralas tudung.

“Hello apa kau nak?” sapaku dengan kasar.

“Assalamualaikum.” Terdengar perlahan suaranya ditalian.

Aku menelan liur. Opss! Lupa pulak. Sorry.

“Waalaikumussalam. Nak apa call malam-malam buta ni?” ujarku kasar.

Farhan diam.

Aku mendengus bosan. “Kalau call semata-mata nak jadi orang bisu baik tak payah la! Buang kredit je!” bidasku lagi bila dia senyap dan sepi di talian tanpa sebarang kata selepas mengucap salam.

‘Alah Mai... dia kaya. Kalau kredit habis boleh minta top up lagi. Berkepuk-kepuk duit dia.’ Kata hatiku.

“Kau marahkan aku?” soalan Farhan buat aku terdiam. Kelu lidah untuk menjawab. Haa... apalagi tunggu Mai? Bukan ke ni yang kau tunggu? Kau tunggu dia pujuk kau? Ngeee.... 

“Mai....”

Aku tersedar dari lamunan. Telefon didekat ke telinga semula. “Bila masa aku marahkan kau? Tak ada maknanya!”

Terdengar ketawanya di sana. Aku mengetap bibir. Eee! Tengok tu! Bukan nak pujuk, tapi boleh gelak pulak? Angin betullah, gerutu hatiku. Tanpa sedar, aku mahu dipujuk sebenarnya.

“Kalau kau tak marah kenapa kau buat perangai masa dekat perpustakaan tadi?” tanya Farhan lagi. Kali ini lembut aje suaranya.

Aku membisu. Alahai, tetiba je jadi manja mengada ni kenapa Nur Saffiya Humairah oi? Menjangkit Aina la ni!

“Aku tahu aku silap. Kadang-kadang aku tak sedar apa yang aku cakap telah melukakan hati orang lain. Tapi aku tak pernah memaksudkannya. Aku tahu ada antara kata-kata aku buat kau tersinggung tapi sungguh aku tak pernah terniat nak sakitkan hati kau. Aku harap kau faham.” Terus saja dia mematikan telefon bimbit tanpa sempat aku membalas.

Tercengang aku mendengar luahan hatinya. Entah kenapa terbit rasa bersalah dalam hati kerana syak yang bukan-bukan tentang diri dan percakapannya. Mungkin benar Farhan tidak memaksudkannya. Tapi kata-katanya yang tidak sengaja tempoh hari telah menghiris hati ini. Tanpa sedar, agak lama dia berdiri di situ.





PAGI yang indah dengan kicauan burung tidak dapat membuatkan hati Humairah lega. Teringat perbualan antara dia dan tunangnya bikin hati rasa tak tenteram. Betul ke apa yang dia cakap semalam? Aku masih berfikir.

Aku melangkah masuk ke kelas yang sunyi tanpa suara pelajar. Almaklumlah, aku orang pertama yang masuk. Rakan-rakan aku yang lain belum naik lagi. Jalan terkedek-kedek!

Aku meletakkan beg di kerusi bersama fail hitam di atas meja. Aku duduk perlahan di kerusi. Memopad dikeluarkan bersama pen hitam lalu dimasukkan dalam kocek baju kurung. Perhimpunan harian akan bermula tak lama lagi. Entah apa yang cikgu nak sampaikan aku sendiri tak tahu. Tapi bersedia ajelah untuk mencatat. Itukan satu amalan murni!

Tanpa memandang, aku mengambil fail hitam lalu kuletak di bawah meja. Namun aku mulai berasa pelik bila failnya tak muat dan terlebih ke luar. Aik? Selalu muat aje. Takkan ada sampah kut? Semalam baru aku bersihkan.

Aku pantas meraba dibawah meja. Macam ada benda! Fikirku. Aku mengeluarkan ‘benda’ tersebut.

Coklat??? Siapa pulak yang rajin bagi coklat dekat dia ni? Aku pandang sekeliling. Mana tahu ada orang tengah intip ke kan? Rasa hairan bercampur pelik. Ada orang silap letak ke? Aku tersandar di kerusi sambil membelek coklat yang di balut cantik dengan pembalut lutsinar berbunga kecil beserta reben. Satu kertas yang dilipat kecil menarik perhatianku. Aku mengambil kertas yang terselit dicelah reben lalu dibaca.

From someone that always looking at you.

-MAN-

Terkedip-kedip mata aku merenung kertas itu. Siapa pulak budak MAN ini? Misteri betul! Laki ke perempuan? Haisy, kalau dah MAN mestilah laki! Aku ada peminat ke? Ke ada kawan-kawan aku nak kenakan aku tapi aku sampai dulu dari mereka! Semalam memang aku yakin tak tinggal satu apa pun barang dekat bawah meja. Ayat MAN ni buat aku seram sejuk. Selalu tengok aku? Oh mama! Mai diintai!

Bunyi riuh di pintu kelas membuatkan aku merenung ke situ. Wana, Iman, D, Aisyah dan beberapa pelajar kelasku sudah sampai. Cuma yang belum nampak muka geng aspura aje. Dia orang memang biasa lambat!

“Ai Mai... siapa bagi coklat pagi-pagi ni? Siap reben lagi tu?” tegur Wana bersama senyuman nakal.

Aku mengangkat bahu. Wana mengambil coklat dan nota kecil itu dari tanganku. Dia membaca penuh khusyuk.

“Wow! Siapa MAN?” tanya Wana juga keliru.

Aku sekali lagi mengangkat bahu. Aku dah memang tak tahu. Barangkali secret admire. Telah hatiku. Secret admire? Tak sangka! Hehe....

“Eh, kau pegang apa tu Wana?” soal Iman bila ternampak ada sesuatu di tangan Wana. Segera dia, D dan Aisyah mendekati kami berdua di belakang.

“Ni ha. Ada budak bagi pada Mai. Sweet tak? Coklat tu.” Usik Wana mengerlingku. Aku mencebik. Sweet? Uweekkk!

“Untung la ada secret admire. Dapat coklat pulak tu!” D pula menyakat.

Aku menjuihkan bibir. “Korang nak coklat tu ambil je la. Aku tak nak.” aku mula berdiri.

Wana pantas menahan. “Eh! Coklat ni kau punya. Dah dia serahkan pada kau kan? Ambil je la.”

“Masalahnya aku tak kenal dia siapa. Mana tahu entah-entah dia dah jampi serapah coklat ni lepas tu suruh aku makan.” cabul sungguh mulutku ini kan? Padan mukalah pada siapa yang terasa. Huhu...

“Janganlah fikir yang bukan-bukan.” Geram Iman. Tak sayang mulut ke Humairah ni?

“Nah! Ambil ni simpan then makan. Sayang tau. Coklat tu mahal. Hargai pemberian orang.” Aisyah menyerah semula coklat itu ke tangan Humairah yang tampak bosan. Kemudian dia, Iman dan D bergerak keluar dari bilik darjah menuju ke tapak perhimpunan. Aisyah perlu menjaga lorong A hari ini mengikut jadual pengawas yang ditetapkan. Hanya Wana dan aku saja yang tinggal. Pelajar lain juga sudah keluar.

“Wana....”

“Hmm,”

“Kau rasa siapa yang bagi?” pertanyaan Humairah mengerutkan dahi Wana yang sedang mengeluarkan buku nota dari dalam beg.

Sorry aku tak tahu.” Dia mengangkat kedua belah tangan. Serius dia tidak tahu!

“Tak apalah.” aku meletakkan semula coklat di bawah meja lalu bergerak keluar dari kelas. Perhimpunan hampir bermula.

***

KELAS Pendidikan Islam telah tamat. Kini masa untuk subjek Sejarah pula. Ahh! Mabuk macam ni. Periksa bulanan kedua makin hampir. Lepas tu pertengahan tahun. Lepas tu ada periksa sekali lagi then terus gerak gempur. Selepas itu percubaan SPM dan the real SPM came. Rasa tak percaya tahun ni nak hadapi peperiksaan yang besar! Rasa macam semalam aku baru masuk tingkatan 1. 

“Ehem! Aku dengar cerita ada orang dapat coklat mahal. Bolehkah aku tahu siapa gerangannya?” muncul Hakim dari pelusuk mana entah, datang menyakatku yang mengelamun.

Aku menjelingnya. “Sibuk je!” aku pura-pura menulis pada memopad.

“Kalau kau, mesti kami akan sibukkan diri walaupun kami terlalu sibuk dengan kerja.” Hakim tersengih minta pelempang.

Aku menjulingkan mata. Oh God!  Berbelit-belit cakap! Pening kepala aku! “Macam tak ada kerja lain kan? Pergilah sana. Sibuk kacau aku!” aku menghalaunya secara terhormat. Hoho!

Hakim mencebik. “Yelah... dah dapat coklat terus halau aku. Tak apa. Biarlah aku bawa diri yang terluka dek dihalau oleh rakan yang sangat aku sayangi separuh jiwa raga....”

Pantas saja pemadam singgah di kepalanya buat Hakim mengaduh kesakitan. “Sakitlah Mai!”

Aku menjegilkan mata. “Mengada eh!”

Hakim ketawa mengekek-kekek. Senang hati dapat dengar suara Humairah. Rasa persahabatan itu semakin rapat. Mai sudah okey!

Beb, aku ada dengar cerita dekat bilik guru tadi. Cikgu Sharina nak buat Kem Bina Semangat.” Ujar D sambil memandang aku yang sedang menulis pada memopad. Entah apa minah ni tulis.

“Ya ke?” kataku berminat.

“Yelah... aku ada dengar lagi cikgu cakap semua budak form five wajib turun.” Katanya lagi.

“Semua budak form five?” terbeliak biji mata aku.

D mengangguk pelik. Kenapa nak besarkan mata pulak? Aku cakap sekerat form five ke tadi?

Hati sudah berbunga riang! Yeah! Nak ada Kem Bina Semangat! Sukanya aku! Dah lama tak pergi camping! Rindunya...!

“Bila nak buat?” tanyaku tak sabar.

D mengangkat bahu. “Aku terdengar je tadi. Buatnya tak tahu bila. Tunggulah dia orang inform.”

Aku mengangguk. Oh mama! Mai rindu bercamping!





“HAN,” tegur Izuan ketika berada di bilik pengawas.

“Hmm,”

“Kau ada dengar pasal Kem Bina Semangat?”

“Ada.”

“Betul ke nak buat this year?”

“Memang akan dibuat this year tapi tak tahu bila. Lepas ujian bulanan kut.” Katanya tanpa memandang. Mata masih fokus pada kertas ditangan.

Izuan terangguk bak burung belatuk. Dia menggapai kerusi lalu duduk berhadapan Farhan yang sibuk menilik kertas tersebut. Nama budak bermasalah kut! Telahnya.

“Err.. Han...” panggil Izuan lagi.

What?”

“Kau ada dengar cerita pasal Mai tak?”

Mata Farhan terangkat memandang Izuan yang tersenyum di depannya. Dadanya tiba-tiba dihambat sesuatu.

“Pasal apa?”

“Tadi, bebudak kelas akaun cakap kat aku yang Mai ada dapat satu coklat. Dia orang kata dari secret admire. Namanya MAN.” Izuan sengaja menekan perkataan peminat rahsia itu. Mahu melihat reaksi Farhan!

Farhan buat memek muka sebelum angguk kepala menunduk memandang kertas semula. Izuan pelik. Aik? Takkan tak ada sikit rasa cemburu kut? Ke tak ada perasaan mamat ni?

“Oi buddy! Ada orang bagi tunang kau coklat!” Izuan menyedarkan Farhan.

“Lantak dialah! Apahal aku nak kena sibuk pulak?” balas Farhan bersahaja.

Izuan memejam mata. “Kau tak cemburu ke? Sikit pun tak?”

Farhan ketawa mendengar kata-kata sepupunya. “Jeles? Buat apa? Tak ada masa eh. Sorry.”

“Han, jangan main-main! Aku takut kau melepas aje nanti. Mai tu ramai peminat.” Ugut Izuan. Main-main pulak mamat ni!

Farhan tetap steady. Malah bukan kudis baginya bila Humairah menerima hadiah like coklat or etc. Lantaklah! Bukan urusan aku pun.

“Wan, yang terima tu diri dia. Bukan aku. Buat apa aku nak sibuk fikir pasal dia? Banyak lagi kerja aku nak kena buat la.” Ujarnya.

Izuan kemam bibir. Cis! Ayat tak teragak-agak langsung! Dengar dek Humairah, menangis dia tau! Terus putus tunang. Masa tu tiada maaf bagimu!

“Jangan lain di mulut lain di hati, Han.” Sinis bicara Izuan.

Farhan tersenyum kacak. Tidak termakan langsung apa yang sepupunya itu lontarkan. Bahkan dia boleh tersenyum! Mendengus lagi Izuan. Geram!





“ABANG, dah settle. Upah?” Pinta budak lelaki berpakaian seragam sekolah itu. Tika itu dia berada di makmal lama mengambil upah dari seorang abang yang kacak kerana telah meletakkan bungkusan coklat di bawah meja Humairah.

Pemuda itu menganggukkan kepala. Dia menyerahkan duit RM2 kepada budak lelaki tersebut seperti yang dijanjikan.

Thanks.” Katanya sambil mengusap kepala budak tersebut. Budak lelaki tersebut terus berlalu dari situ selepas menyalami tangan abang tersebut. Nanti boleh simpan dalam tabung burger! Yeah!

“Selamat tak ada siapa tahu!” ujar dia tersenyum lalu bergerak meninggalkan makmal lama itu selepas melihat keadaan sekeliling clear. Dan dia pasti tiada siapa tahu akan rahsia ini!




p/s: ni aje yg mampu miss buat... sorry klu xbest :)